سرپرست وزارت خارجه ایران در سخرانی خود در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت ملل متحد گفت: شورای امنیت رژیم اسراییل را ملزم به خروج نیروهای نظامی خود از غزه کند.

باقری: شورای امنیت اسراییل را ملزم به خروج نیروهای نظامی خود از غزه کند

به گزارش قدس آنلاین علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه کشورمان امروز در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت ملل متحد در خصوص «وضعیت خاورمیانه، شامل مسأله فلسطین» به سخنرانی پرداخت.

بر اساس این گزارش متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

از فدراسیون روسیه برای برگزاری به موقع این نشست تشکر کنم.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان؛

در طی ۲۸۵ روز گذشته، رژیم اشغالگر اسرائیل جنایات گسترده بین‌المللی در غزه مرتکب شده است. این رژیم اشغالگر با راه اندازی کمپین وحشت و ترور به کشتار عامدانه مردم بی دفاع غزه بویژه زنان و کودکان ادامه داده است.

همچنان در این کمپین مرگبار، هر ساعت حدود ۲۰ نفر کشته و مجروح می‌شود. این رژیم بیش از ۸۰% مناطق مسکونی غزه و تمامی زیرساخت‌ها، از جمله بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، مراکز آموزشی و اماکن تاریخی را نابود کرده است. این رژیم با مسدود کردن مسیرهای کمک رسانی، به طور وحشیانه از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. حملات و بمباران اردوگاه‌های پناهندگان در رفح و حمله به افراد آواره و بی پناه در خان یونس تنها نمونه‌های از این جنایات اخیر غیرانسانی توسط این رژیم تروریستی است.

با وجود محکومیت جهانی نسل‌کشی و جنایت جنگی رژیم اسرائیل در غزه و درخواست یک‌صدا و واحد جامعه بین المللی برای پایان فوری نسل کشی و کشتار مردم غزه، برقراری آتش‌بس دائمی و ارسال کمک‌های انسانی، که در چهار قطعنامه سازمان ملل، بیانیه‌های متعدد سازمان‌های بین‌المللی، سه قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری و اعتراضات گسترده منعکس شده است، رژیم اشغالگر صهیونیستی مصون از هر مجازاتی همچنان به جنایات وحشیانه خود علیه فلسطین ادامه می‌دهد.

آقای رئیس، حضار محترم؛

اخیراً، رهبران جنگ‌طلب این رژیم به این توهم دچار شده‌اند که گسترش جنگ به لبنان می‌تواند آن‌ها را از باتلاق غزه رهایی ببخشد. این خیالی باطل و یک اشتباه محاسباتی خطرناک است و اوضاعِ پیشاپیش آشفتهِ این منطقه حساس را از کنترل خارج خواهد ساخت. در این جلسه و از همین تریبون، مایلم قویاً در مورد هرگونه ماجراجویی این رژیم قانون‌شکن و پیامدهای آن اخطار دهم. بدون تردید هرگونه تهاجم به لبنان، به عنوان کشور مستقل عضو سازمان ملل، از سوی رژیم صهیونیستی با پاسخ قاطع و پشیمان کننده جامعه بین المللی، ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت مواجه خواهد شد. بدیهی است مسئولیت آمریکا به عنوان متحد راهبردی و حامی اصلی رژیم در منطقه در قبال هرگونه تجاوز احتمالی رژیم به لبنان قابل انکار نیست.

آقای رئیس؛

حمایت اخیر کشورهای منطقه از مقاومت فلسطین، ریشه در جنایات غیرانسانی رژیم اسرائیل در غزه دارد که از سال ۱۹۴۸ تاکنون ادامه داشته است. تحولات و مقاومت غزه و کرانه باختری در نه ماه گذشته بار دیگر ثابت کرد، از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس، به عنوان یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغالگری و تجاوز، توهمی بیش نیست. حمایتِ همه ملل منطقه و آزادی‌خواهان جهان از مقاومت ستودنی ملت فلسطین نیز ثابت کرد که این ملت در تحقق این حق ذاتی خود تحت حقوق بین‌الملل اصلاً تنها نیست. اسرائیل یک دولت مشروع نیست، فقط یک رژیم اشغالگر است و گذشت زمان نیز هرگز به رژیم اشغالگر مشروعیت نمی بخشد، چرا که بر مبنای اصول شناخته شده حقوق بین الملل، وضعیت اشغال یک سرزمین موقتی است حتی اگر دهه‌ها به‌طول انجامد.

آقای رئیس؛

تنها راه بازگرداندن صلح، پایان فوری، کامل و دائمی به اشغال گری، تجاوز و جنایات رژیم است. شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت دستیابی به این هدف را بر عهده دارد، اما متأسفانه تاکنون در مواجهه با اقدامات این رژیم ناکام بوده و عدم اقدام و انفعال آن در طول قریب به ۸۰ سال گذشته، رژیم اسرائیل را در ارتکاب جنایات بیشتر علیه مردم مظلوم فلسطین گستاخ‌تر کرده است.

ما به شدت خواستار رفع و اصلاح اشتباهات تاریخی شورای امنیت در مورد حقوق ملت فلسطین و انجام وظایف قانونی، سیاسی و انسانی شورای امنیت، به ویژه توسط اعضای دائم شورای امنیت هستیم. در این میان مسئولیت آمریکا سنگین‌تر است. زیرا این کشور با حدود ۵۰ وتو و حمایت گسترده از رژیم اسرائیل، نه تنها در این ناکامی بزرگ شورا نقش داشته، بلکه شریک اصلی در ارتکاب جنایات و تجاوزات این رژیم بدنام و جنایت پیشه از طریق ارائه پشتیبانی کامل مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی بوده است؛ لذا ادعای آمریکا برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه و تلاش میانجی گرانه برای برقراری آتش بس رفتاری ریاکارانه است.

آقای رئیس؛

جمهوری اسلامی ایران مجدداً درخواست خود برای اتخاذ اقدام قاطع از سوی شورای امنیت را تکرار می‌کند.

ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا بر اساس وظایفش ذیل منشور ملل متحد، اقدامات ضروری و اجرایی، از جمله از طریق تصویب یک قطعنامه جامع و الزام آور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، اتخاذ کرده و رژیم اسرائیل را مجبور نماید تا به طور کامل، بی‌قید و شرط و فوری نسل کشی و جنایت جنگی علیه غزه را متوقف کند، آتش بس دائم در غزه را اجرا و اجازه بازگشایی کامل و بدون قید و شرط کلیه گذرگاه‌های مرزی جهت دسترسی و ارسال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را بدهد.

شورای امنیت همچنین باید رژیم اسرائیل را ملزم کند تا به طور فوری، کامل و بدون قید و شرط، نیروهای نظامی و امنیتی خود را از غزه خارج، نسبت به رفع محاصره غزه، توقف کوچ اجباری مردم، توقف اقدامات غیرقانونی شهرک سازی، و پرداخت فوری و کامل غرامت تمامی خسارات وارده به مردم، زیرساخت‌ها، اماکن مسکونی و نظایر آن در غزه و سایر سرزمین‌های فلسطین اقدام نماید تا شرایط برای بازسازی سریع غزه فراهم گردد. این رژیم همچنین باید از تمامی اراضی اشغالی فلسطین، سوریه و لبنان عقب‌نشینی کرده و از هرگونه حمله نظامی به لبنان یا دیگر کشورهای منطقه خودداری نماید. بعلاوه، جامعه و نهادهای ذیصلاح بین المللی باید زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل در غزه و سایر سرزمین‌های فلسطین را فراهم نمایند.

جمهوری اسلامی ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه، در تثبیت صلح و امنیت پایدار و از جمله مبارزه با تروریسم است. در مقابل، رژیم اسرائیل عامل اصلی و ناامنی منطقه‌ای بوده و فعالیت‌های شرورانه این رژیم همواره تهدید جدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهانی می‌باشد. ذات و ماهیت رژیم اشغالگر اسرائیل مبتنی بر تجاوز، اشغال، ترور و نسل‌کشی است. این رژیم و نخست وزیر بدنام آنکه دادگاه کیفری بین المللی برای او به اتهام جنایات جنگی درخواست حکم بازداشت کرده است، همواره تلاش کرده تا با توسل به کمپین دروغ و اطلاعات نادرست دیگران را متهم کند. شورای امنیت باید رژیم سرکش و یاغی اسرائیل را مهار و به ریشه جنگ و نسل کشی در غزه و ناامنی در منطقه را پایان دهد.

آقای رئیس و هیأت‌های محترم،

جمهوری اسلامی ایران بر حق غیرقابل انکار ملت‌های منطقه، از جمله ملت فلسطین، برای دفاع و مقاومت در برابر اشغال و تجاوز تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که راه‌حل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین تنها با پایان دادن به اشغال تمامی اراضی فلسطینی، اجازه دادن به مردم فلسطین برای تحقق حق تعیین سرنوشت خود از طریق انجام همه پرسی از میان همه ساکنین اصلی فلسطین و ایجاد یک دولت مستقل و یکپارچه فلسطین ممکن است. این تنها راه عملی برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا است.

از توجه شما سپاسگزارم.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.